Solceller på fordon


Fordonsmonterade solceller används vanligen för att ladda eller underhållsladda ett eller flera 12-voltsbatterier. Är speciellt vanligt på husbilar där en 80-150w solcell kan förlänga möjligheterna att fricampa väsentligt.

Camper / Mindre husbil

Det finns många färdiga kit ute på marknaden för att förse sin husbil, husvagn, crossbuss eller liknande med solceller. Ett kit kan bestå av en solcell på 80-110 watt eller mer, monteringsbeslag för takmontering, kabelgenomföring för taket, solcellsregulator (för att inte överladda batteriet), kablar och säkringar.


I moderna husbilar med mycket elektronik och integrerade datorer i det mesta kan man behöva koppla in sin solcell via husbilens elcentral istället för direkt till batteriet. Annat att tänka på är att smarta batteriladdare som CTEK kan bli störda av solceller. Detta då CTEKen känner av hur mycket ström det finns i batteriet och anpassar sin laddning efter detta, med en solcell som ger ström kan laddaren tro att batteriet är mer laddat än vad den egentligen är. Men med ett väl avvägt solcellssystem behöver inte batterierna laddas så ofta att detta blir ett problem.

Takmonterad solpanel

Takmonterad solcell på husbil. Foto: Serendigity / Flickr

Slutligen två citat från husbilsklubbens forum angående solcellspaneler för husbilsbruk:

Jag har också använt solceller i över 15 år nu utan problem men jag tog i ordentligt och köpte 3 paneler på en gång. Det blev tillsammans 150 watt och räckte väl till att driva ett kompressorskåp. Märkte dock att när jag som exempel var i Spanien laddade dom sämre än hemma hade en amp mätare på ledningen så det var lätt att kolla. Fick sedermera höra att dom tappar i effekt när omgivningstemperaturen blir för hög så då laddar dom inte lika bra. Dom måste monteras så det blir en luftspalt undertill alltså inte kloss an mot taket. Sen bör man ha en batteribank på 200 amp som täcker upp när det är lite mulet

Kjellberg

Det finns många olika sorters paneler på marknaden. Vad man måste göra är att välja efter sitt behov. Ibland kanske man måste ha två olika för att optimera sin laddning. Detta vet gemene man bäst själv.
Men jag vill påminna alla om att vid installation byta ut kabeln som följer med monteringssatsen om inte den är förtennad. Livslängden på panelen är så lång att kabeln annars oxiderar inuti och i värsta fall vittrar sönder. Vilket får till följd att det den kan leverera inte når batteriet.
Och det vore väl synd?

Husbilsteknikern